Co to jest integracja sensoryczna?
Nasz mózg zbiera informacje z otoczenia oraz z naszego ciała przy pomocy zmysłów. Informacje te później rozpoznaje, interpretuje i odpowiada na nie właściwą reakcją.
Prawidłowa współpraca naszych zmysłów pozwala na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Jednym słowem właściwie zachodzące procesy integracji sensorycznej są podstawą do harmonijnego rozwoju i sprawnego funkcjonowania w życiu codziennym.
Co to jest terapia Integracji sensorycznej?
Problem zaczyna się pojawiać kiedy nasz mózg ma trudności z właściwym odbiorem i przetwarzaniem bodźców docierających z otoczenia lub z naszego organizmu.
Metka lub szwy w ubraniu powodują rozdrażnienie? Lekki, delikatny dotyk boli? Świat wokół nas intensywanie pachnie? Szum jeżdżących za oknem aut nie pozwala zebrać myśli? Konsystencja jakiegoś dania zniechęca nawet do spróbowania go? To tylko kilka przykładów zaburzeń związanych z rozwojem procesów integracji sensorycznej. W takiej sytuacji należałoby rozpocząć proces terapeutyczny, aby mózg nauczył się właściwego reagowania i wykształcił prawidłowe reakcje adaptacyjne.
Terapia w głównej mierze opiera się na ciekawej i aktywnej ruchowo formie wspomagania rozwoju. Angażuje zmysły w taki sposób, aby pacjent był zaangażowany poznawczo i emocjonalnie umożliwiając prawidłowy rozwój sensomotoryczny.
Objawy zaburzeń integracji sensorycznej to między innymi:
trudności z koncentracją
problemy z rozumieniem poleceń
problemy w nauce czytania i pisania
brak zdolności do doprowadzania zadań do końca
problemy ze snem
słaba równowaga
problemy z napięciem mięśniowym
częste potykanie się, wpadanie na ściany i ludzi, bycie niezdarnym (problemy z praksją)
trudności z nauką jazdy na rowerze
trudności w zaplanowaniu ruchu np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł itp. (dyspraksja)
trudności z pisaniem, rysowaniem, wycinaniem
niechęć do ubierania się, preferencje niektórych ubrań
niechęć do mycia twarzy, włosów, obcinania czy czesania
narzekanie na drażniące metki, gumki, szwy w odzieży
niechęć do brudzenia się, brak tolerancji na niektóre faktury, konsystencje
nadwrażliwość na światło lub dźwięki
unikanie zatłoczonych miejsc, spotkań rodzinnych
niechęć do huśtawek, karuzeli czy nagłych przyśpieszeń lub wręcz odwrotnie nadmierne kręcenie się, huśtanie
choroba lokomocyjna
lęk grawitacyjny, czyli obawa przed wspinaniem się
słaba lub nadmierna reakcja na ból
zbyt lekkie lub zbyt mocne ściskanie przedmiotów
domaganie się silnego przytulania, ocieranie się, uderzanie o przedmioty lub przeciwnie niechęć do kontaktu, obronność dotykowa
uderzanie głową, kiwanie, tiki
dzieci, które mają stała potrzebę bycia w ruchu
dzieci, które są wycofane, nadmiernie ostrożne, lękliwe
wybiórczość pokarmowa
chodzenie na palcach
opóźniony lub zaburzony rozwój mowy
Integracja sensoryczna jest świetnym uzupełnieniem dla innych form terapii, np. logopedycznej, fizjoterapii. Jest to również doskonała forma wsparcia dla dzieci z:
ADHD
zaburzeniami odżywiania (ARFID)
autyzmem
Mózgowym Porażeniem Dziecięcym (MPD)
zespołem Downa
innymi trudnościami / zaburzeniami